Zdrowo jem, więcej wiem.

Dzieci z oddziału przedszkolnego „0”A w grudniu i styczniu bieżącego roku szkolnego realizowały projekt „Zdrowo jem, więcej wiem!” prowadzony przez Fundację BOŚ pod honorowym patronatem Agaty Kornhauser-Dudy. W ramach etapu jesienno-zimowego dzieci zrealizowały następujące zadania:

- Zadanie 1.1 Co należy jeść, aby być zdrowym?

- Zadanie 1.2 Plakat do hasła: „Dbam o zdrowie”.

- Zadanie 1.3 W białej krainie – ostrożnie z cukrem i solą.

- Zadanie 1.4 Najlepszy rysunek zdrowych słodyczy.

- Zadanie 1.5 Jak skutecznie zmienić nawyki żywieniowe?

- Zadanie 1.6 Dzielimy się wiedzą.

Głównym celem projektu było wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez naukę zasad zdrowego odżywiania oraz wyrobienie dobrych nawyków.


ZADANIE 1.1

Realizacja zadania 1.1. rozpoczęła się rozmową kierowaną na temat „Co należy jeść, aby być zdrowym?”. Celem rozmowy było zbadanie początkowego poziomu wiedzy dzieci. Jak się okazało, zdrowe odżywianie dzieci kojarzyły głównie ze spożywaniem owoców i warzyw. W naszej szkole jest realizowany program „Owoce w szkole”, dlatego wiedza dzieci w tym zakresie jest poszerzona. Dalszy przebieg zajęć był zgodny z zaproponowanym w projekcie scenariuszem. Nawiązaniem do tematu było przeczytanie i omówienie treści wiersza „Chory kotek” Stanisława Jachowicza. Podczas burzy mózgów postawiono diagnozę, z jakiego powodu zachorował kotek. Następnie dzieci nauczyły się wesołej piosenki: „O porządnickim Felku”. W kolejnej części zajęć, dzieci wysłuchały „Bajki o kotku, który nie wiedział, kim jest” oraz pokolorowały ilustrację kotka będącego bohaterem bajki. Jak się okazało, tylko właściwe pożywienie sprawia, że zarówno ludzie jak i zwierzęta są zdrowi. Dzieci obejrzały również prezentację „Wybieram zdrowie i zdrowe odżywianie”. Po jej obejrzeniu przystąpiły do zabawy edukacyjnej „Postaw diagnozę”, która polegała na ustaleniu przyczyny powstawania chorób. Dzieci uzupełniły planszę: „Chorujemy, gdy…” Nauczyciel odwołał się do doświadczeń dzieci i ich zwierzątek, wspólnie ustalono przyczyny zachorowań i złego samopoczucia. W efekcie tych działań dzieci prawidłowo wykonały ćwiczenie polegające na dopasowaniu właściwego pożywienia dla przedstawionych zwierząt. W celu pogłębienia wiadomości odbyło się spotkanie z hodowcą ozdobnych kur jedwabistych i jeży pigmejskich. Prelekcja hodowcy ukierunkowana była na temat zasad i warunków hodowli tych zwierząt, ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich odżywianie. Dzieci miały możliwość zobaczenia ich z bliska i poznały wiele ciekawostek na temat ich hodowli. Realizując tematykę zajęć, odbyła się pogadanka na temat tego, co powinni jeść ludzie i co należy jeść, aby być zdrowym. Podczas podsumowania zajęć, w realizację projektu zostali zaangażowani rodzice, którzy wspólnie z dziećmi uzupełnili karty pracy „Co należy jeść, aby być zdrowym.” Bardzo trafnie zaproponowali różne posiłki dla ucznia, który chciałby być zdrowy. Następnie rodzice pomogli dzieciom ułożyć i zapisać zdrowe menu na trzy dni, które zostały wspólnie omówione na zajęciach. Rodzice podeszli do zadania z dużą odpowiedzialnością pogłębiając również własną wiedzę w tym zakresie, co zaowocowało wzajemną wymianą własnych doświadczeń na forum pomiędzy rodzicami. Dzieci z ciekawością i zaangażowaniem włączyły się w poznawanie tematyki zdrowego odżywiania.


ZADANIE 1.2

Zdobyta wiedza pozwoliła na realizację zadania 1.2. Dzieci z chęcią przystąpiły do konkursu na wykonanie plakatu do hasła „Dbam o zdrowie”. Wykonanie plakatu pozwoliło utrwalić wiedzę na temat zdrowego odżywiania i aktywnego trybu życia. Każde dziecko indywidualnie wykonało pracę, a następnie dzieci dobrały się w 3-4 osobowe grupy przedstawiając i omawiając powstałe plakaty. Obowiązywała dowolna technika wykonania prac, jednak większość dzieci wybrało malowanie. Następnie dzieci pomogły nauczycielowi w wykonaniu klasowej wystawy prac. Po zapoznaniu się z wszystkimi plakatami, dzieci wybrały najlepszy plakat. Oceniana była tematyka, estetyka i pomysłowość wykonanych prac. Zostały wybrane trzy wyróżniające się prace wykonane przez Alę, Tobiasza i Biankę, a następnie spośród nich wyłoniono zwycięską pracę. Najlepsza okazała się praca Ali, która w sposób obrazowy uwidoczniała zmiany sylwetki wynikające ze sposobu odżywiania i zdrowego stylu życia. Każde dziecko podkreślało, że chciałoby wyglądać tak jak szczupła dziewczynka na plakacie. Ponadto w tej pracy została połączona technika wycinanki oraz malowania. Dzieci uznały, że ważne jest by umieć zrezygnować ze smacznych, ale niezdrowych produktów na rzecz produktów zawierających witaminy. Nieodzowną składową zdrowej sylwetki jest ruch na świeżym powietrzu i aktywny tryb życia. Prace dzieci zostały wyeksponowane na korytarzu szkolnym, by wszyscy uczniowie i ich rodzice mieli możliwość obejrzenia i czerpania wiedzy.


ZADANIE 1.3

Punktem wyjścia w realizacji zadania 1.3. było sprawdzenie, co dzieci wiedzą o soli i cukrze. Okazało się, że sól kojarzą tylko z przyprawą do posiłków, natomiast cukier nie bardzo kojarzą ze słodyczami, które bardzo lubią, jedynie ze słodzeniem napojów. Nie znały też postaci cukru, w jakich występuje w różnych produktach. Zajęcia rozpoczęły się zaproszeniem dzieci w podróż Zdrowolotem do Niezwykłej Krainy (zabawa z chustą animacyjną). Ta kraina okazała się Białą Krainą, a na dzieci czekała tam Cukrowa Wróżka. W postać Cukrowej Wróżki wcielił się nauczyciel witając dzieci serdecznie w Białej Krainie i zadając zagadki o soli i cukrze, które udało się poprawnie rozwiązać. Następnie dzieci pokolorowały i wycięły postać Cukrowej Wróżki. Dużo radości sprawiło im rysowanie bajki „O Białej Krainie i złym Czarowniku…”, gdzie mogły wykazać się kreatywnością i wyobraźnią. Bajka była wykonana w postaci historyjki, a każde dziecko po narysowaniu opowiadało swoją wymyśloną bajkę. Pomysłów było bez liku. Zostały wyróżnione trzy bajki wykonane przez Tobiasza, Julitę i Alę. Praca Tobiasza została wybrana jako zwycięska. Dzieci uznały, że jest to najciekawsza historia. Kolejnym etapem była burza mózgów na temat „Dlaczego w białej krainie nie wszyscy są szczęśliwi?”. Biała kraina wyróżniała się tym, że było tam wszystko słone lub słodkie. Dzieci doszły do wniosku, że osoby które jedzą za dużo soli i cukru mogą być otyłe, często boli je brzuch i psują im się zęby. Celem tej rozmowy było uświadomienie dzieciom, że jedzenie produktów słonych i słodkich wywołuje wiele poważnych chorób. Jako uzupełnienie wiedzy nauczyciel przedstawił dzieciom prezentacje: „Różne oblicza cukru”, „Mniej soli, proszę”. Również w pogadance na temat „Gdzie ukrywają się cukier i sól?” nauczyciel przybliżył dzieciom informację o różnych postaciach soli i cukru pokazując wykonane plansze edukacyjne. Podczas pracy w grupach dzieci wyszukiwały zawartość soli i cukru w różnych produktach wykorzystując etykiety przygotowanych produktów. Każde dziecko otrzymało do rozwiązania jedno działanie matematyczne przedstawiające dodawanie lub odejmowanie w zakresie 20. Po rozwiązaniu wszystkich działań, dzieci wspólnie ułożyły wyniki działań w kolejności rosnącej i odczytały otrzymane hasło: „Nie solimy, nie słodzimy! Wybieramy witaminy!”. W dalszej kolejności dzieci zostały podzielone na dwie grupy. Dziewczynki w jednej grupie uzupełniały drzewko decyzyjne, zastanawiając się co należy zrobić, gdy spożywamy produkty o dużej zawartości cukru. Szukały możliwych rozwiązań i wyjaśniały pozytywne i negatywne skutki podjętych decyzji. Podobne zadanie mieli do wykonanie chłopcy, którzy pracowali w drugiej grupie. Ich praca polegała na analizie sytuacji związanej ze spożywaniem produktów o dużej zawartości soli. Na podsumowanie zajęć dzieci kolorowały, rozcinały puzzle według wyznaczonych linii, z których układały obrazek i odczytały hasło przewodnie. Różnorodność przygotowanych materiałów dała dzieciom szerokie spojrzenie na szkodliwość spożywania produktów zawierających nadmierną ilość soli i cukru. Zajęcia uświadomiły również, jak ważne jest ograniczenie spożycia soli i cukru w codziennej diecie. Dzieci postanowiły zmienić swoje nawyki żywieniowe, aby być zdrowym i zachować dobre samopoczucie.


ZADANIE 1.4

Zadanie 1.4 polegało na wykonaniu przez dzieci rysunku zdrowych słodyczy. Niestety dzieci chętnie sięgają jeszcze po słodycze, które są bardzo kaloryczne, a nie zawierają witamin i składników mineralnych. Często zastępują one dzieciom właściwe posiłki i są również podstawą poczęstunku przygotowanego na różne dziecięce imprezy, np. tort urodzinowy. Konkurs plastyczny na rysunek zdrowych słodyczy pozwolił dzieciom wykazać się inicjatywą i poszerzyć swoją wiedzę. Najpierw dzieci wspólnie z nauczycielem zastanowiły się czym charakteryzują się zdrowe słodycze i czy mogą zastąpić typowe słodycze, takie jak ciastka, cukierki, lizaki, słodkie napoje, lody. Każde z nich starało się narysować jak najwięcej słodyczy, które są zdrowe. Po zakończeniu pracy, dzieci wspólnie z nauczycielem wykonały wystawę swoich rysunków. Wybrano wyróżniające się trzy prace, wykonane przez Tobiasza, Igora i Alę. Zwycięską pracą okazała się praca Tobiasza, który przedstawił wiele zdrowych słodyczy w bardzo estetyczny sposób. Na rysunku znalazły się m.in. miód, dżem, gorzka czekolada, liofilizowane owoce, bakalie, suszone owoce, ciastka zbożowe. W związku z dużym zaangażowaniem wszystkich dzieci w wykonanie prac konkursowych, każde dziecko otrzymało odznakę Super Kucharzyka. Na zakończenie, wszystkie prace zostały złożone w Klasową Książkę Zdrowych Słodyczy. Książka ta została umieszczona na korytarzu szkolnym, aby wszystkie dzieci i ich rodzice mieli możliwość jej obejrzenia.


ZADANIE 1.5

Od początku projektu „Zdrowo jem, więcej wiem” rodzice aktywnie uczestniczyli w realizacji zadań i chętnie razem z dziećmi zdobywali nową wiedzę. Została przygotowana przez nauczyciela materiały edukacyjne zgodnie z wytycznymi projektu, które zostały przesłane rodzicom drogą mailową. Tematem przewodnim były nawyki żywieniowe dzieci, które są przejmowane od rodziców. Nauczyciel zwrócił uwagę, jak dzieci bardzo łatwo przejmują złe nawyki od swoich rodziców. Jeśli rodzice nie zmienią własnych nawyków żywieniowych, to zmiana żywienia u dzieci jest wręcz niemożliwa. Nauczyciel chciał pokazać, w jaki sposób, małymi krokami można zmieniać złe nawyki i wprowadzać nowe, zdrowe żywienie. Poprzez zaangażowanie dzieci w tworzenie codziennego menu oraz wspólne szukanie zdrowych produktów w sklepie można sprawić, że polubią zmianę żywienia. Rozmowa z dziećmi o wpływie witamin i wartości odżywczych na nasze zdrowie pozwoli podejmować świadome decyzje odnośnie spożywanych produktów. Ważnym aspektem było również zwrócenie uwagi na wpływ aktywnego trybu życia, codziennej higieny osobistej, długości i jakości snu, kontroli wagi masy ciała na zdrowie i samopoczucie dzieci. Rodzicom została przekazana również piramida zdrowia. Nie mniej ważnym elementem wpływającym na funkcjonowanie organizmu jest ograniczenie czasu korzystania z urządzeń elektronicznych. Rodzice zapoznali się z materiałami edukacyjnymi zawartymi w przesłanej ulotce oraz dostrzegli potrzebę wprowadzenia zmian w codziennym życiu. Udział rodziców był widoczny przez cały czas realizacji projektu, np. wspólnie z dziećmi przygotowali zdrowe menu na trzy dni oraz zaproponowali posiłki dla ucznia, który chciałby być zdrowy. Okazali duże wsparcie swoim dzieciom i wspólnie z nimi chętnie podejmowali nowe zadania. Rodzice mieli również możliwość zapoznania się z dokonaniami swoich dzieci wykonanymi w trakcie realizacji projektu poprzez obejrzenie gazetki umieszczonej na korytarzu szkolnym.


ZADANIE 1.6

Podczas realizacji projektu, dzieci zdobyły nową wiedzę, którą chętnie dzieliły się z rodzicami oraz innymi dziećmi ze szkoły. Poszczególne zadania realizowane w ramach projektu miały na celu promowanie zdrowego stylu życia poprzez zmianę dotychczasowych nawyków żywieniowych oraz zachęcanie do większej aktywności fizycznej. Dzieci ciężko pracowały tworząc plakaty i rysunki, by inni uczniowie mogli również czerpać z nich wiedzę na temat prawidłowych nawyków żywieniowych. W ramach promocji została wykonana gazetka na korytarzu szkolnym składająca się ze wszystkich prac wykonanych przez dzieci. Wystawa prac cieszyła się dużym zainteresowaniem wśród uczniów, nauczycieli i rodziców. Były nawet przypadki, że starsi uczniowie po obejrzeniu gazetki kontaktowali się z nauczycielem realizującym projekt by poznać zasady zdrowego żywienia.